Co to jest kortykotomia?

Współczesna stomatologia oferuje wiele zabiegów mających na celu leczenie zębów Pacjentów, leczenie tkanek przyzębia, eliminację wad zgryzu lub zapobieganie ich powstawaniu. Jednym z takich zabiegów jest kortykotomia, która często wspomaga leczenie ortodontyczne. Na czym polega ten zabieg i jakie są zalecenia do jego wykonania? Czy można go wykonać u każdego?

Kortykotomia – czym jest?

Kortykotomia jest zabiegiem z zakresu chirurgii stomatologicznej polegającym na pionowym nacięciu blaszki kostnej między korzeniami zębów. Zabieg kortykotomii może być częściowy, czyli wykonany na pewnym odcinku łuku zębowego lub pełny, czyli na całym łuku. Zwykle stosuje się go w leczeniu ortodontycznym.

Jak przebiega zabieg kortykotomii?

Do zabiegu kortykotomii nie jest potrzebne żadne specjalne przygotowanie ze strony Pacjenta. Wymagane jest jedynie wykonanie tomografii komputerowej.

Zabieg kortykotomii wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Najpierw lekarz nacina dziąsło, po czym przystępuje do nacięcia blaszki kostnej. Wykorzystywane jest do tego specjalne narzędzie działające na zasadzie drgań o wysokiej częstotliwości – piła piezoelektryczna. Zastosowanie takich drgań jest bezpieczne dla kości oraz znacznie zmniejsza ryzyko powikłań. Po skończonym zabiegu miejsce jest zaszywane.

Kortykotomia – wskazania

Zabieg chirurgiczny kortykotomii wykonywany jest z różnych przyczyn. Najczęściej przeprowadza się go, aby:

• ułatwić przebieg leczenia ortodontycznego
  • zmniejszyć ryzyko recesji dziąseł, czyli odsłonięcia szyjek zębowych
  • zmniejszyć opory kostne i ułatwić tym samym proces przesuwania zębów
  • poszerzyć łuk zębowy
  • pomóc w leczeniu rotacji zębów
Co to jest kortykotomia?