Usuwanie ósemek – kiedy warto wykonać zabieg

Ósemki, czyli tzw. zęby mądrości, pojawiają się zwykle między 16. a 25. rokiem życia, chociaż u niektórych nie wyrastają nigdy. Ich położenie nierzadko bywa przyczyną problemów, dlatego usuwanie ósemek to częsty zabieg. Jakie są wskazania do ekstrakcji zęba mądrości oraz na co uważać po zabiegu?

Wskazania do zabiegu usuwania ósemek

Usuwanie ósemek przeprowadza się zwykle, gdy:

• wyrastają one pod nieprawidłowym kątem
  • pojawia się stan zapalny dziąsła wokół nich
  • powodują stłoczenia zębów
  • rozwija się na nich próchnica, a ich położenie znacznie utrudnia Pacjentowi ich dokładne czyszczenie, lekarzowi stomatologowi zaś – leczenie
    wywierają ucisk na korzenie sąsiadujących zębów
  • zaburzają ortodontyczną równowagę łuku
  • zatrzymują się całkowicie lub częściowo w kości

Zabieg usuwania zębów mądrości poprzedza wykonanie zdjęcia pantomograficznego, przylegającego lub stożkowej tomografii komputerowej. Pozwala to lekarzowi na ocenę położenia zęba i korzeni.

Przebieg chirurgicznego usuwania ósemek

Chirurgiczne usuwanie ósemek przeprowadzane jest w znieczuleniu miejscowym. Zwykle jest więc dla Pacjenta całkowicie bezbolesne. Pacjent może jednak odczuwać nacisk i rozpieranie. Czasem lekarz przecina ząb na mniejsze kawałki, by było go łatwiej usunąć. Usuwanie ósemek zakańcza staranne oczyszczenie zębodołu, po czym rana jest zaszywana.

Czasem wskazany jest zabieg usunięcia zawiązków zęba, nazywany germektomią. Taki ząb jest “uwięziony” pod dziąsłem i nie posiada w pełni ukształtowanych korzeni. Trzeba wtedy naciąć dziąsło, by dostać się do ósemki.

Możliwe powikłania i zalecenia po zabiegu

Usuwanie ósemek, jak każdy zabieg chirurgiczny, obarczony jest pewnym ryzykiem wystąpienia powikłań. Należą do nich: opuchlizna i ból policzka, szczękościsk, krwawienie, gorączka, zapalenie zębodołu. Trzeba jednak nadmienić, że nie są one regułą i jeśli Pacjent stosuje się do zaleceń lekarza, ekstrakcja zęba mądrości zazwyczaj nie powoduje problemów zdrowotnych.

Co więc należy robić po usunięciu ósemki?

• stosować zimne okłady na policzek
  • do 2 dni po zabiegu wykluczyć gorące napoje i potrawy
  • unikać alkoholu i papierosów przynajmniej przez 3 dni
  • ograniczać wysiłek fizyczny
  • przyjmować antybiotyk, jeśli tak zaleci lekarz

Dlaczego czasami warto usunąć zęby mądrości?

Chirurgiczne usuwanie ósemek nie zawsze jest konieczne. Jeśli rosną one prawidłowo, a Pacjent dba o ich higienę, zwykle nie ma potrzeby ich ekstrakcji. Zęby mądrości pełnią istotną funkcję w łuku zębowym – jako trzecie zęby trzonowe dokładnie przeżuwają i rozdrabniają pokarm. Jednak mogą pełnić tę funkcję tylko wtedy, gdy mają prawidłowe ułożenie i są zdrowe. Niestety, dość często ich położenie sprawia, że są dla Pacjenta trudne do dokładnego czyszczenia, a dla lekarza stomatologa – do leczenia. Rozwijająca się próchnica lub stan zapalny to najczęstsza przyczyna usuwania zębów mądrości.